Sosiaalinen media on osa päivittäistä elämääni ja olenkin liittynyt useisiin eri some-kanaviin. Olen myös kauneudenhoitoalan työssäni huomannut sen, kuinka tärkeä osa viestintää se on ja kuinka hyvin asiakkaita tavoittaa sen kautta.


Yksi tutuimmista ja minulle itselle mieluisista sosiaalisen median kanavista on Instagram. Sitä on helppo käyttää, ja nykyään sieltä löytää paljon tunnettuja yrityksiä. Sovelluksen kautta on helppo tutustua uusiin yrityksiin ja selailla muiden ihmisten laittamia kuvia ja saada inspiraatiota myös omaan elämään esimerkiksi leipomusten tai sisustuksen kautta. Olen visuaalinen ihminen, joten kuvien katseleminen ja sitä kautta uusiin asioihin tutustuminen on minulle mieluisaa. Olen tehnyt itselleni myös Instagram-sovellukseen portfolion kauneudenhoitoalan töistäni. Sitä kautta on helppo näyttää asiakkailleni kuvia tekemistäni töistä, kuten ripsienpidennyksistä. Se on helposti asiakkaiden löydettävissä, sekä sinne on helppo lisätä mieluisat kuvat. Myös kuvat pysyvät helposti tallessa, eikä kuvien etsimiseen mene kauheasti aikaa, kun sovellus toimii kivuttomasti. 

Päätin oppimistehtävässäni tutustua minulle uuteen sosiaalisen median kanavaan nimeltään Pinterest. Alkuvaikeuksien jälkeen huomasin pitäväni sovelluksesta. Sovelluksen saa myös puhelimeen ja sitä on helppo käyttää. Pinterestin avulla löydän helposti uusia vinkkejä esimerkiksi urheiluun, ihonhoitoon tai ruuanlaittoon liittyen. Sieltä voi etsiä itselleen kategorioiden mukaan kiinnostavia aihealueita ja sovellus osaa niiden avulla ehdottaa mieluisia julkaisuja. Sovellukseen tutustuessani huomasin, että siihen saa uppoamaan todella paljon aikaa. Sovelluksessa voi luoda itselleen tilin ja lisätä omia julkaisuja sovellukseen. Sovellus myös ehdottaa uusia aihealueita sen mukaan, mistä julkaisuista on tykännyt. Sovellus oli minulle positiivinen yllätys ja tulen jatkossa varmasti käyttämään sitä. Yrityksia löytyy selkeästi vähemmän Pinterestin puolelta ja niiden tilien tutkiminen on myös hieman hankalampaa kuin Instagramin puolelta.

Vertailin kolmea eri yritystä Instagramin ja Pinterestin välillä ja tutkin miten ne eroavat toisistaan.

# Yritys numero 1
Instagramin puolella on helposti nähtävissä paljon kuvia erilaisista matkakohteista. Kuvateksteihin on selkeästi käytetty aikaa ja kuvat ovat monipuolisia. Instagramia käytetään selkeästi markkinointiin ja matkakohteiden esille tuomiseen. Kuvia katsellessa tulee itsellekin matkakuume ja tekee mieli tutustua uusiin kohteisiin maailmalla. 
Pinterestin puolella yritys on lisännyt paljon kuvia ja niitä on enemmän kategorioitu kuin instagramissa. Kuvia löytyy asiakkaiden sekä työntekijöiden ottamina, mutta samanlaista markkinointia yritys ei yrityksella kuitenkaan ole tässä kanavassa. Yritys kuitenkin tulee sosiaalisen median kanavissa tutummaksi ja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pidän enemmän itse instagramin näkymästä, sillä kuvatekstit tekevät todella paljon kiinnostavamman tilistä.

# Yritys numero 2
Molemmissa sovelluksissa kuvat ovat kivan näköisiä ja kertovat selkeästi yrityksestä. Pinterestin puolella kuvat on tehty ihmisläheisemmäksi ja kuviin on kirjoitettu pieniä kivoja lauseita. Instagramin puolelta löytyy samoja kuvia, mutta ilman lauseita kuvissa. Kuvatekstejä on kuitenkin käytetty toisinkuin pinterestissä. Mielestäni markkinointi toimii paremmin Instagramin puolella, vaikka Pinterest tili näyttää myös kivalta.

# Yritys numero 3
Instagramin puolella kuvat ovat näyttäviä ja hienoja. Samoja kuvia löytyy myös Pinterestin puolelta, mutta kategorioiden takia tili tuntuu hieman sekavalta verrattuna instagramiin. Instagram -tilillä oli maininta, että yrityksen hästägillä voi merkata omiin kuviin myös yrityksen, mikä mielestäni oli todella kiva ja erilainen mikä muilla yrityksillä. Yrityksen tuotteisiin on helpompi tutustua sosiaalisen median kanavissa. 

Mielestäni kaikkien yrityksien kohdalla Instagram -tilit tuntuivat minusta helpommilta löytää sekä selkeämmiltä, sillä kaikki kuvat näkyvät pääsivulla. Kategoriat Pinterestin puolella ovat hyvä idea, mutta yrityksen tiliä tutkiessa tuntuu hieman haastavalta.

Omalla alallani, eli kauneudenhoitoalalla sosiaalinen media on todella suuressa roolissa. Sitä kautta voidaan helposti jakaa kuvia tekemistään töistä ja saada sitä kautta asiakkaat kiinnostumaan palveluista. On myös helppo jakaa tietoa tarjouksista, uusista tuotteista tai ihan vain normaalista arjesta. Haastavana puolena sosiaalinen media tuo kilpailun yritysten välillä. On helppoa esimerkiksi vertailla eri kauneushoitoloita ja asiakas voi helpommin valita yrityksen, joka ahkerammin päivittää some-tilejään. Jos esimerkiksi nettisivuja ei ole hetkeen päivitetty, voi asiakas rueta tutkimaan muita vastaavia ja mennä kilpailijalle. Myös huonolaatuiset kuvat tai ylipäätään kuvat huonosti tehdyistä töistä kuten geelikynsistä voivat tuoda yrittäjälle enemmän huonoa kuin hyvää mainetta. Sosiaalinen media on hyvä väline markkinointiin, mutta sen kanssa tulee olla tarkkana.

- Mari