Tietosuoja GDPR:stä keskustelua:

https://sometool.slack.com/archives/CA5K7J9E2/p1528148407000354

Keskustelimme GDPR:stä ja kuinka se on vaikuttanut jokaisen elämään. Onko sitä edes huomannut tai onko vaikeuttanut työntekoa. 

Tietosuojan näkökulmasta katsottuna, tämä uudistus on mielestäni hyvä. Henkilöasiakkaat voivat olla huoletta, että tietosuoja-asiat pysyvät piilossa ja hallinnassa. Työntekijänä, tämä varmasti rajoittaa ja hankaloittaa työn tekemistä, etenkin jos työskentelee näiden asioiden äärellä. Seikkoina tässä tulisi ottaa huomioon se, että tulisi perehtyä asioihin tarkasti, jotta välttyisi virheiltä ja osaisi toimia ammattilaisena. Ei esimerkiksi vahingossakaan levittäisi tietosuoja-asioita nettiin tai muualle.

Henkilökohtaisten tietojen jakamisessa hyötyä olisi ehkä terveydenhuolto puolella. Esimerkiksi jos asiakkaan joku sairaus vaikuttaisi esimerkiksi suun hoitamiseen, niin olisi mielestäni hyvä että tiedot toimisivat ja tietoa voitaisiin vaihtaa puolin ja toisin. Näin voitaisiin välttyä jopa myös konflikteilta. 

Jos tiedon käsittelyssä ei olla tarpeeksi huolellisia, vahingot voivat olla jopa suuriakin. Joku tuntematon kolmas osapuoli voi käyttää henkilötietoja hyväksi ja esimerkiksi tilata jonkun muun laskuun tuotteita. Sen vuoksi tulisi olla erittäin huolellinen työssään, jos työskentelee näiden asioiden äärellä.

Avoimuuden ja läpinäkyvyyden etuja mielestäni on, jos tietoa voidaan vaihtaa avoimesti ja ns. mielekkäästi. Kaikki eivät kuitenkaan halua olla avoimia ja mielestäni on tärkeää, ettei ole liian avoin tietosuoja-asioissa. 

Digitaalinen identiteetti

Kokeilin googletella itseäni nimellä, ja hakutuloksena löysinkin facebook-tilin. Yllätyin, kun googlen alaosassa luki että "Osa tuloksista on ehkä poistettu eurooppalaisen tietosuojalain nojalla". Tämä on tietenkin hyvä asia.

Muistan joskus kun olen itseäni googlaillut, niin olen löytänyt paljon enemmänkin itsestäni. Jos osaa itseään hakea Instagramin käyttäjänimellä, saa googleen paljon kuvia itsestään, vaikka minullakin on yksityinen käyttäjätili. Olen karsinut todella paljon esimerkiksi facebookin kautta tietoa, laittamalla tietosuoja-asiat kohdalleen eli ei julkiseksi. Mielestäni löysin todella vähän tietoa itsestäni ja hyvä niin. Paljon löytyy internetistä yksityistietoa, jos vain osaa etsiä sitä.

Digitaalisen identiteetin voi muodostaa toisesta ihmisestä todella helposti esimerkiksi instagramin perusteella. On helppo katsella toisen kuvia ja kehittää omassa päässään hänestä identiteetti, mikä harvoin on todentuntuinen. Väärältä kuin se kuulostaakin niin täytyy todeta, että itsekin olen tätä tehnyt. Esimerkiksi uutta työpaikkaa hakiessa tätä ei saisi tehdä, eikä sen tulisi antaa vaikuttaa päätökseen, mutta kuka tänä päivänä valvoo sitä? Ihmisiä on helppo googlettaa ja tehdä omat johtopäätökset sen mukaan, mitä löytää. 

Mielestäni olisi hyvä, ettei kenenkään yrityksen johtajan tai julkisuuden henkilön henkilökohtaista elämää löytäisi tai pystyisi googlettamaan, sillä se ei kerro juurikaan ihmisen työstä tai tavasta tehdä työtä. Monet kuitenkin ovat ottaneet markkinointiinsa henkilökohtaista elämää. Kai se perustuu siihen, että se koetaan mielenkiintoisena ja sen avulla ihmiset päätyvät valitsemaan jonkun tietyn yrityksen tai tuotteen.

Perustiedot pitäisi kuitenkin googlettamalla esimerkiksi yrityksen sivuilta löytää, kuten sähköpostiosoite ja työpuhelinnumero. Yhteydenotto helpottuu huomattavasti, mutta mitään muuta mielestäni ei tarvitsisi löytyä.

Median käytön pelisäännöt


Mielestäni on tärkeää, että sosiaalisen median käytöstä on yrityksellä jonkinlaiset ohjeet, sillä näin voidaan välttää väärinymmärrykset ja se, että ei vahingossakaan rikota lakia tai kenenkään yksityisyyttä. Yritys kenen median pelisääntöjä tässä tehtävässä tutkin, on mielestäni tehnyt hyvin selkeän suunnitelman ja myös jakanut sen someen. Keskeisin viesti siinä mielestäni on, että muistaa olla asiallinen, oma itsensä ja käyttää maalaisjärkeä. Asiat on kuvaan laitettu "muista" -tyylillä, eikä "älä tee näin" -tyylillä. Tämä on paljon positiivisempi ja mieleenpainuvampi tapa.

Pelisäännöt tulisi mielestäni olla yrityksen some-henkilön vastuulla, mielellään sellaisella, kellä on päätäntävaltaa ja ammattitaitoa näitä asioita kohtaan.



Mari